Oszustwo na pracownika banku
Kilkanaście tysięcy złotych straciła mieszkanka powiatu nowotarskiego, z którą skontaktowała się rzekoma pracownica jednego z banków. Zmanipulowana przez oszustkę kobieta zainstalowała na smartfonie oprogramowanie, dzięki któremu przestępcy mieli dostęp do jej konta bankowego.
W ubiegłym tygodniu, do nowotarskiej komendy zgłosiła się mieszkanka Łapsz Niżnych, która powiadomiła o oszustwie. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że zadzwoniła do niej kobieta, która przedstawiła się jako pracownica jednego z banków. Kobieta poinformowała rozmówczynię, że była próba wypłaty gotówki z jej konta, której jednak bank nie zrealizował. Kobieta została poinformowana o konieczności założenia nowego rachunku, a także pobrania stosownej aplikacji w telefonie logując się przy tym do bankowości internetowej. Następnie postępując według przekazywanej przez telefon, stopniowo instrukcji niczego nieświadoma właścicielka konta traciła wszystkie swoje oszczędności.
Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy na zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu, czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania, bądź zabezpieczenia oszczędności. Aplikacje tego typu są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program, udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.