Aktualności

UWAGA! OSZUSTWO NA BLIKA!

Data publikacji 16.09.2024

Mieszkanka powiatu nowotarskiego była pewna, że pomaga swojemu synowi podając kod BLIK. Okazało się, że to oszuści wysłali wiadomość z prośbą o podanie kodu. W ten sposób kobieta straciła 300 złotych. Niestety to nie była jedyna osoba, która uwierzyła oszustom tego dnia. Kod podali jeszcze znajomi mężczyzny i łącznie stracili ponad 2 000 złotych.  Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie ta osoba prosi o pożyczkę.

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu/dziecku, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

Metodą „na Blika” została oszukana mieszkanka powiatu nowotarskiego. Kobieta otrzymała z konta syna wiadomość z prośbą o podanie kodu BLIK. Kobieta podała kod Blik, po czym zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i straciła 300 złotych. Niestety to nie była jedyna osoba, która uwierzyła oszustom tego dnia. Kod podali jeszcze znajomi mężczyzny i łącznie stracili ponad 2 000 złotych, które wypłacono w bankomacie w Olsztynie. Postępowanie w tej sprawie prowadzą policjanci w Wydziału do walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą nowotarskiej komendy. 

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.

Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone i potwierdź, czy ta osoba faktycznie się tam znajduje.

 

Powrót na górę strony