Aktualności

Sprzedając na Vinted straciły ponad 9 tysięcy złotych

Data publikacji 26.10.2022

Dwie mieszkanki powiatu nowotarskiego zostały oszukane sprzedając kurtkę i torebkę za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego Vinted. Aby otrzymać pieniądze „weszły” w link przesłany w wiadomości sms od „kupca”, wpisały dane do logowania w banku i straciły łącznie ponad 9 tysięcy złotych. Postrzegamy i przypominamy - sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany. Oszuści podszywają się pod kupujących i za pomocą fałszywych linków wyłudzają dane dostępowe do kont bankowych.

Do nowotarskiej komendy oraz Komisariatu Policji w Jabłonce zgłosiły się dwie kobiety, które zostały oszukane podczas sprzedaży na internetowej platformie handlowej Vinted. Jedna  z kobiet wystawiła do sprzedaży  kurtkę zimową. Bardzo szybko poprzez platformę Vinted skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem. Pod pretekstem wykonania przelewu za kupioną torebkę, najpierw poprosiła sprzedającą o numer telefonu. Następnie w wiadomości sms przesłała link i przekonała kobietę, że aby otrzymać pieniądze na konto musi „wejść” w przesłany w wiadomości link i zalogować się na stronę „swojego” banku. Tu sprzedająca popełniła błąd. Kliknęła w przesłany w wiadomości link prowadzący do strony przypominającej stronę aukcyjną, wybrała z listy swój bank i  niczego nie podejrzewając – na fałszywej stronie banku - wpisała login, hasło, numer pesel oraz numer karty kredytowej. Tymczasem oszust mając podgląd na jej hasła na tej fałszywej stronie, zalogował się na jej rzeczywiste konto bankowe i wypłacił z jej konta ponad tysiąc złotych.

W ten sam sposób została oszukana druga z kobiet, która na Vinted wystawiła do sprzedaży torebkę. Po wejściu w link przesłany w wiadomości sms od potencjalnego kupca i wpisaniu danych potrzebnych do logowania straciła 8 tysięcy złotych. 

Pamiętaj!

Sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany. Nie klikaj w linki przesłane w wiadomościach otrzymanych od „kupców” kierujące do płatności. Czytaj uważnie SMS-y autoryzacyjne.

Nie wolno reagować na prośby o zalogowanie się do konta bankowego,  podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, loginu do banku.

Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie. Sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak.

Nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta.

Najbezpieczniej jest wpisać samodzielnie adres internetowy strony danego serwisu ogłoszeniowego lub banku. Sprawdzajmy zawsze, czy witryna jest bezpieczna.

Jeżeli staniesz się ofiarą przestępstwa, należy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie z swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.

Powrót na górę strony